Gimnazjum GES
obrazek

PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

Muzeum Narodowe

23 września uczniowie klas 2a i 2b wybrali się do Muzeum Narodowego, aby sprawdzić, czy można podróżować w czasie i przestrzeni.

Otrzymali karty z ilustracjami i mieli je podzielić na kategorie. Następnie te same karty układali w kolejności od najstarszej do najbardziej nowoczesnej. Było to trudne zadanie, ponieważ trzeba było zwracać uwagę na to, co było przedstawione na ilustracjach, a nie na to kiedy mogły być one wykonane. Okazało się, że można uszeregować je według przestrzeni (kategorii), a także według czasu.

Po wykonaniu zadań uczniowie ustawiali się pod obrazami, które ich zachwyciły, a po powrocie do szkoły stworzyli reprodukcję obrazu, który zrobił na nich największe wrażenie. Wypowiadali się też na temat tego, jakie dzieła sztuki chcieliby jeszcze zobaczyć.


DZIEWICZA GÓRA

12 października 2015 r.

Wycieczka klas 2

W październikowy poniedziałek dwa autokary z uczniami klas drugich wyruszyły ze szkoły w kierunku Czerwonaka. Dzięki tej wycieczce mieliśmy dowiedzieć się jak się przygotować i na co zwracać uwagę, aby nie zgubić się w lesie.

Po dotarciu na leśny parking przeszliśmy na duży plac, by poznać wyzwania, jakie czekają na nas podczas naukowej ekspedycji. Przez trzy godziny mieliśmy poczuć się trochę jak bohater omawianej przez nas lektury, czyli Kubuś Puchatek. Dlatego też mieliśmy rozpoznawać ślady łapek łasicy spośród innych śladów leśnych zwierząt i narysować ulubiony przysmak Kłapouchego, czyli oset. Przypominaliśmy sobie nazwy rosnących dookoła drzew oraz rozpoznawaliśmy elementy leśnej ściółki. Szukaliśmy też właściwej drogi wyjścia z labiryntu, gdzie przy użyciu kompasu mieliśmy ustalić, gdzie są północ i południe.

Wszystkie grupy, mimo nieprzyjemnego chłodu, dzielenie pracowały. Niektórzy na własnej skórze poczuli jak ważne jest dobre przygotowanie się do wycieczki i dobór odpowiedniego stroju. Punktem kulminacyjnym naszej wyprawy było zdobycie Bieguna Południowego, czyli tego, którego Kubuś Puchatek jeszcze nie odkrył. Żeby tam dotrzeć i sprawdzić, co się na nim znajduje musieliśmy skorzystać z planu. Po dotarciu do celu, na szczycie Dziewiczej Góry, przywitało nas przyjemne słońce. Dzięki niemu, wyklejanie grupowego symbolu bieguna z darów natury, szło szybko i wesoło.

Już teraz wiemy jak wygląda oset i jak nie pomylić go z inną rośliną kłującą. Z pewnością to mroźne doświadczenie pozwoli nam lepiej przygotować się do wyjazdu na Białą Szkołę :-).

Relacja fotograficzna

WIZYTA NA CMENTARZU ZASŁUŻONYCH WIELKOPOLAN

2 listopad 2015 r.

Tradycją naszej Szkoły stało się, by w ten szczególny czas listopadowej zadumy nad życiem i śmiercią, odwiedzić Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan, jeden z najstarszych cmentarzy w Polsce. Wizyta ta była dla nas ważną lekcją historii. Mogliśmy podziwiać zabytkowe nagrobki i poniekąd przenieść się w czasie.

Po wysłuchaniu ciekawych opowieści o zasłużonych wielkopolanach, którzy tu spoczywają, przeszliśmy alejkami cmentarza by odszukać ich groby i oddać im cześć poprzez zapalenie znicza.

Część z nas pozostawiło swoje znicze właśnie na tych zadbanych, pamiętanych przez poznaniaków nagrobkach, takich jak grób Prezydenta Poznania – Cyryla Ratajskiego, Premiera RP –Stanisława Mikołajczyka, czy generała Stanisława Taczaka, który był pierwszym dowódcą Powstania Wielkopolskiego. Jednak dla wielu ważne było także, aby zapalić to symboliczne światełko w miejscu, o którym inni zapomnieli w Dzień Wszystkich Świętych

.

Takie szkolne Zaduszki, pozwalają nam na zwolnienie tempa codziennego życia i zatrzymanie się na chwilę by oddać się refleksji nad tym co w życiu ważne, nad naszą przeszłością oraz nad tym, do czego zmierzamy.

Relacja fotograficzna

LEKCJA W KINIE

16 listopada 2015 r.

W poniedziałkowe przedpołudnie w poznańskim kinie odbyła się niezwykła lekcja, której tematem był plan filmowy. Wzięli w niej udział wzięli uczniowie klas drugich Prywatnej Szkoły Podstawowej Gaudium et Studium. Zajęcia poprowadził koordynator z Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie. W trakcie zajęć opowiedział dzieciom o tym, kto pracuje na planie filmowym i jakie są zadania tych osób. Wszystko zostało zilustrowane zdjęciami i filmami z planu.

Widzieliśmy dziś Jima Carrey'a w roli Pana Poppera, a teraz Wam pokażę, jak go odmienili charakteryzatorzy i kostiumografowie – pokazywał nam zmiany w wyglądzie aktora pan koordynator na przykładach ról w filmach „Maska”, „Grinch” i „Seria niefortunnych zdarzeń”.

Zobaczcie, to jest ten sam człowiek, ten sam aktor, a jak bardzo został odmieniony.

Ogólnopolski program edukacji medialnej „Lekcja w kinie” organizowany przez Centrum Edukacji Filmowej z Wołomina to cykl wydarzeń edukacyjnych, kierowany do uczniów polskich szkół. W czasie zajęć uczniowie poznają najważniejsze zagadnienia z zakresu języka filmu oraz dowiadują się, jakie są możliwości wykorzystania poszczególnych środków wyrazu, co one znaczą i jaką spełniają funkcję w tekstach kultury audiowizualnej. Program jest odpowiedzią na coraz bardziej znaczącą obecność problematyki języka filmu w programach nauczania.


MIEJSCY PROJEKTANCI

8 grudnia 2015 r.

Uczniowie klas piątych naszej szkoły 8 grudnia 2015 r. udali się do Bramy Poznania na zajęcia „Miejscy projektanci”. Podczas tych warsztatów poznali historię Ostrowa Tumskiego, warunki jego lokalizacji oraz zabudowania grodu za czasów Mieszka I. Następnie omówili potrzeby i warunki, w jakich została przeprowadzona w 1253 roku Lokacja Poznania na lewy brzeg Warty.

Historia opowiedziała im o potrzebach człowieka – o zmianach, jakie zachodzą w miastach. To wszystko pomogło wykonać finałowe zadanie i nasi uczniowie sami zaprojektowali miasto przyszłości. Ustawiając klocki na makiecie miasta, które były podpisanych różnymi nazwami budynków, sami decydowali gdzie ma stać ratusz, szkoła, uniwersytet, galeria handlowa, muzeum, kino, osiedle mieszkaniowe, itp.

Nasi uczniowie długo będą wspominać chwile, kiedy mogli sami projektować miasto.


EKSPERYMENTUJ!

9 lutego 2016 r.

klasy 1b, 1c i 1d

W zimowy poranek klasy 1b, 1c, i 1d wybrały się do Szkoły Łejery na wystawę Kopernika „Eksperymentuj!”. Wystawa ta jest związana z historią powstania Centrum Nauki Kopernik. Zanim jeszcze powstała nadwiślańska siedziba, Kopernik służył swojej publiczności w całej Polsce podróżując właśnie z wystawą „Eksperymentuj!”, zachęcając do samodzielnego poznawania świata.

Pierwszaki bawiły się i poznawały fizykę, biologię oraz matematykę tak, jak nigdy wcześniej. Kulki z Tablicy Galtona pozwoliły zrozumieć rozkład krzywej Gaussa, a łamigłówki były znakomitym treningiem dla mózgu. Siedząc na „Wirującym krześle” sprawdzali teorię zachowania momentu pędu. Dzięki urządzeniu „Silny jak serce” sprawdzali, z jaką wydajnością pompują swoją krew.

Na koniec uczniowie wzięli udział w pokazie „Muzyka”. Ten angażujący publiczność pokaz, prezentował różnorodne aspekty muzyki i zachęcał do wspólnego muzykowania. Wraz z panią animator zastanawiali się, jak powstają dźwięki, czym jest muzyka dla fizyka, a czym dla artysty. Rozmawiali o ludzkich zmysłach związanych z dźwiękiem: mowa i słuch.

Na koniec wszyscy stworzyli orkiestrę i wspólnie odegrali melodię!

Galeria zdjęć

 
Poprawny CSS! Valid XHTML 1.1